Priser börjar på 484 900 kr och stiger till 534 900 kr för den högsta modellen. BYD Atto 3 ligger alltså i samma prisklass som familje-SUV:arna Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq iV.
Om du inte bryr dig om vilket märke din bil har och kan stå ut med en unik detalj eller två, finns det mycket att gilla med BYD ATTO 3. Den är sofistikerad, bekväm och har en välbyggd interiör som är fullpackad med teknik och unika inslag.
Atto 3 använder BYDs senaste specialutvecklade elbils plattform, kallad e-Platform 3.0. Denna konfiguration kan stödja fram-, bak- och fyrhjulsdrift, tillsammans med upp till 800V-el för ultrarapid-laddning. I fallet med Atto 3 får du dock mer konventionella laddhastigheter och en enda motor som driver framhjulen. Men SUV:en använder BYDs egen ”blade”-batteridesign, som är integrerad i bilens struktur och sägs spara vikt och utrymme.
Batteriet på 60,5 kWh i alla Atto 3-modeller som säljs i Sverige har en uppgiven räckvidd på 420 km precis under dess främsta rival, Kia Niro EV. Den billigare men mycket mer konventionella MG ZS EV är en annan direkt konkurrent som erbjuder något längre räckvidd och bagageutrymme.
Laddbox till din BYD ATTO 3
Här hittar du prisvärda laddboxar till din nya BYD ATTO 3
Det finns inga alternativ för köparna att välja mellan, bara fem färgalternativ och tre utrustningsnivåer som kallas Active, Comfort och Design, med väldigt få skillnader mellan dem. Standardutrustning på alla modeller inkluderar LED-strålkastare och bakljusramp, tvåzons klimatkontroll, 18-tums aluminiumfälgar, laddning till elnätet från fordonet, åtta högtalare stereosystem, luftreningssystem, stämningsbelysning som reagerar på musik rytmer, panoramatak, nyckelfri in- och utgång, elektriskt justerbara framsäten med konstläderklädsel samt en roterande central pekskärm med Apple CarPlay- och Android Auto-anslutning. Skärmen är 12,8 tum i Active- och Comfort-modellerna, och 15,6 tum i de högsta modellerna.