Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Hoppa till innehåll
Hem » Kinesiska elbilstillverkare upplever utmaningar

Kinesiska elbilstillverkare upplever utmaningar

  • av
BYD ATTO 3 pris

Många nya kinesiska elbilar och bilmärken, som har passerat många utländska bilverkare på sin hemmamarknad i försäljningsvolymer, anländer till Europa – men upplever flera nya utmaningar. Det finns flera anledningar varför kinesiska elbilstillverkare upplever dessa utmaningar.

Stereotyper av kinesisk produktion, tullar and mindre utvecklade elbilsmarknader är några av de utmaningarna som kinesiska elbiltillverkare såsom BYD, Nio och SAICs MG stöter på för att vinna fler marknadsandelar i Europa.

Enligt Reuters är 8% av nybilsförsäljningen av elbilar i Europa kinesiska märken, vilket är en uppgång från 6% förra året, och 4% från året innan. Källor talar om att inom 2025 kommer minst 11 nya kinesiska elbilsmärken att lanseras i Europa. Detta kan innebära ökad konkurrens och prispressning med ett intåg av billiga elbilar på den Europeiska marknaden.

Däremot, kinesiska elbilstillverkare upplever utmaningar i Europa. Det blir särskilt tydligt med att en bil som säljs för SEK 382 000 i Kina säljs för SEK 669 000 i Europa. Det förhöjda priset beror på fraktkostnader, tullar och skatter. Dessutom måste alla kinesiska upprätthålla striktare standarder och säkerheter inom EU jämfört med sin hemmamarknad.

Det råder också svårigheter för kinesiska tillverkare att vinna konsumenters förtroende. Fenomenet kan jämföras med japanska och sydkoreanska biltillverkare mångåriga försök att vinna marknadsandelar i Europa och anpassa sig till den nya marknaden.

Men stereotypen att kinesiska produkten skulle vara av sämre kvalité är något som inte alltid stämmer, och spekulanter bör provköra elbilen för att själv få en uppfattning.

När du väl har bestämt dig ser vi på Chargefy till att du får en smidig elbilsupplevelse – oavsett om det är en kinesisk elbil eller något annat – genom att beställa en laddbox från oss. Boka nu och säkerställ att du får en tid, även om det är längre fram i tiden bokar vi gärna in dig i vårt system. Då ser du till att du verkligen får laddbox, installation och önskade tillbehör i tid.

Skriv ort och önskad laddbox i chatten - få en oslagbar offert - direkt med installationsdatum Avfärda