Peugeot har nyligen avtäckt sin senaste skapelse, en helt elektrisk version av deras populära modell 3008, döpt till Peugeot e-3008. Tack vare dess framgång med över 1 320 000 sålda enheter har det skapats en stor efterfrågan på en elversion. Byggd på Stellantis nya STLA Medium-plattform, erbjuder den nya versionen av 3008 en rymlig interiör trots dess kompakta storlek, vilket uppnåtts genom att maximera utrymmet med en längd på 4,54 meter och en hjulbas på 2,73 meter.
Karossens formgivning har präglats av en strävan efter optimal aerodynamik, där kromdetaljerna har minskats till förmån för lackade element, vilket ger ett modernare och mer hållbart uttryck. Med hela 17 olika förvaringsutrymmen som totalt rymmer 34 liter och en bagagekapacitet på 520 liter, förväntas bilen möta de flesta behov.
De olika versionerna av Peugeot e-3008 kommer att finnas tillgängliga med tre motoralternativ och två batteristorlekar. Basmodellen Range har ett 73 kWh batteri med en räckvidd på upp till 525 kilometer enligt WLTP och är utrustad med en bakhjulsdriven motor på 157 kW (210 hk). Dual Motor-versionen erbjuder fyrhjulsdrift och en kraftfullare motor på 240 kW (320 hk). För den som önskar en längre räckvidd, kommer Long Range-versionen med ett 98 kWh batteri, som erbjuder upp till 700 kilometers räckvidd och en bakhjulsdriven motor med en effekt på 170 kW (230 hk).
Utforska Sveriges mest populära laddboxar: Zaptec Go, Defa Power och Wall Connector med prisgaranti! Nyttja Grön Teknik avdraget så länge den varar!
Med stöd för snabbladdning på upp till 160 kW är det möjligt att ladda det mindre batteriet från 20 till 80 procent på 30 minuter, medan det större batteriet klarar samma uppgift på under 30 minuter. En andra laddningsalternativ som erbjuds är AC-laddning på 11 kW, med möjlighet att uppgradera till 22 kW.
Interiören i Peugeot e-3008 har genomgått en total makeover, centrerad kring Peugeot Panoramic i-Cockpit, som kombinerar en head-up display med en 21-tum pekskärm. Skärmen, som är placerad upphöjt ovanför instrumentbrädan, skapar en svävande effekt och delas upp för att visa förarinformation och kontroll över bilens funktioner.
Bland de andra noterbara funktionerna är V2L-stöd, som möjliggör uttag av ström från batteriet upp till 3 kW och 16A, samt en förbättrad luftsystem som övervakar och förbättrar luftkvaliteten i kupén.
”Med lanseringen av nästa generation 3008 tar vi ett stort steg i Peugeots transformation till ett helt elektriskt bilmärke. Den nya E-3008 sätter en ny standard för design, körupplevelse och effektivitet, och för in Peugeot i en ny era med det bredaste utbudet av kommersiella fordon på marknaden,” sa Peugeots vd Linda Jackson.
Försäljningen av Peugeot e-3008 är planerad att starta i början av 2024, med produktionen baserad i Frankrike. Svenska priser kommer att tillkännages närmare lanseringsdatumet.