Nya ID4 och ID5 har ny lanserats. Denna förnyelse innefattar en mer effektiv drivlina, ökad körsträcka och uppdateringar av infotainmentsystemet och programvaran. De avancerade Pro- och GTX-utgåvorna av dessa modeller har nu ett drivsystem inspirerat av den kommande Volkswagen ID.7
”Så, likt känslan när du susar förbi bensinmacken i din elbil och tänker på alla pengar du sparar, erbjuder vi prisgaranti!. Utforska Sveriges mest populära laddboxar: Zaptec Go, Defa Power, Wall Connector, Easee, Charge Amps och Wallbox. Nyttja Grön Teknik avdraget så länge det varar!”
Nya ID4 och ID5 utrustad med ett 77 kWh-batteri, stoltserar med en ny motor som erbjuder en total effekt på 210 kW (286 hk), en betydande uppryckning med 60 kW. Denna motor är inte bara starkare, den är även mer bränsleeffektiv, vilket sänker energianvändningen. Detta utökar körsträckan till 550 kilometer för ID.4 Pro och 556 kilometer för ID.5 Pro.
De fyrhjulsdrivna versionerna har tagit emot samma uppdaterade bakmotor, kompletterad med en frontmotor, vilket sammanlagt ger 210 kW (286 hk), en ökning med 15 kW jämfört med den föregående modellen.
GTX-modellerna med fyrhjulsdrift har blivit ännu skarpare. Deras dubbla motorer ger tillsammans en effekt på 250 kW (340 hk). Detta minskar accelerationstiden från 0 till 100 km/h till endast 5,4 sekunder. Alla modellvarianter kan nu nå en toppfart på 180 km/h.
Snabbare laddning är en annan nyckeluppdatering. Speciellt de fyrhjulsdrivna versionerna laddas snabbare nu. Laddkraften har ökats från 135 kW till 175 kW, vilket drastiskt minskar laddningstiden. Inom 10 minuter kan bilen nu laddas för en körsträcka på 178 kilometer. De bakhjulsdrivna modellerna behåller dock sin topp-laddkraft på 135 kW.
Ett annat tillskott till ID-serien är batteriförvärmning. Det snabbare laddningsresultatet kommer av den förbättrade termiska hanteringen av batteriet. Volkswagen har även introducerat en funktion som förvärmer batteriet före snabbladdning. Detta kan antingen ske automatiskt genom navigationen eller manuellt med en knapp.
Inuti bilarna har ID.4 och ID.5 nu en större 12,9-tums pekskärm som standard. Infotainmentsystemet har även förbättrats med en ny meny och uppgraderingar till AR-head-up-displayen.
De tidigare diskuterade touch-kontrollerna för AC och ljud har nu blivit upplysta, och rattens touch-kontroller har reviderats. Växelväljaren har också redesignats och är nu en separat spak bakom ratten.
För dem som vill ha ett extra lyft erbjuder Volkswagen nu ett nytt Harman Kardon ljudsystem med en 480 Watt utsignal och 10 högtalare som ett extra alternativ för båda modellerna.
”Med de nya ID.4 och ID.5 kan våra kunder förvänta sig banbrytande teknik och ett toppmodernt infotainmentsystem. Dessutom finns ett komplett set av assistanssystem. Med sina uppdaterade teknologier och balans mellan körprestanda, komfort och utrymme står dessa modeller i förgrunden av sitt segment,” meddelar Imelda Labbé, styrelseledamot ansvarig för försäljning, marknadsföring och efterförsäljning. Nya ID4