Nästa år planerar Renault att presentera sin nya kompakta elbil, Renault 5. Denna bil är tänkt att ta över efter Renault Zoe och hamnar i samma storleksklass.
Renault har nu delat med sig av mer information om Renault 5, inklusive detaljer om den tekniska plattformen som bilen bygger på. Den nya plattformen, som har döpts till CMF-B EV, kommer att vara 30 procent billigare att producera än den nuvarande Zoe-plattformen, vilket delvis möjliggörs genom att använda 70 procent av komponenterna från CMF-B, plattformen som finns i de nuvarande modellerna Clio och Captur.
”Utforska Sveriges mest populära laddboxar: Zaptec Go, Defa Power och Wall Connector med prisgaranti! Nyttja Grön Teknik avdraget så länge det varar!”
För tillfället testas Renault 5 intensivt i Arvidsjaur där vintertester pågår för att säkerställa att allt från uppvärmning till bromsar och stötdämpare fungerar optimalt i snöiga förhållanden. Dessa tester genomförs med prototyper som är maskerade med Renault Clio-karosser.
Motorn i Renault 5 kommer att vara en lättare version av motorn i Megane E-Tech. Denna motor är fri från jordartsmetaller och kommer att ha alla nödvändiga moduler för DC-omvandling, laddning och kraftdistribution samlade i en enhet, vilket minskar motorns vikt med ungefär 20 kilo.
Dessutom har Renault beslutat att ändra batteripakets design till att inkludera färre men större moduler; från 12 moduler i Zoe till endast fyra i Renault 5. Detta minskar batteripaketets totala vikt med 15 kilo, vilket i sin tur innebär att bilen kan köra längre på varje laddning.
Sammantaget innebär dessa förändringar att Renault 5 kommer att vara en mer kostnadseffektiv och energieffektiv bil jämfört med sin föregångare. Renault räknar med att avtäcka Renault 5 officiellt under 2024, vilket gör detta till en spännande tid för alla som är intresserade av elbilar och framsteg inom teknik för gröna fordon. Bilen förväntas även att komma till Sverige då detta väntas bli en storsäljare för Renault. Renault 5 Sverige