Fisker Ocean pris börjar från 450 000 kr för instegsmodellen Fisker Ocean Sport.
Fisker, grundat av den danske entreprenören Henrik Fisker, producerar sina bilar i samarbete med Magna-Steyr i Österrike, men identifierar sig som ett amerikanskt företag. Den debuterande modellen, Fisker Ocean, profilerar sig som den mest hållbara elektriska SUV:en i världen. Även om Fisker framhäver Oceans design och köregenskaper, vad säger egentligen testkörningarna? Vi har analyserat omdömen från fem olika källor och märker att åsikterna varierar kraftigt.
”Så, likt känslan när du susar förbi bensinmacken i din elbil och tänker på alla pengar du sparar, erbjuder vi prisgaranti!. Utforska Sveriges mest populära laddboxar: Zaptec Go, Defa Power och Wall Connector. Nyttja Grön Teknik avdraget så länge det varar!”
Den specifika variant som granskats är Fisker Ocean Extreme, toppversionen av modellen. Den lovar en räckvidd på 707 km med hjälp av en laddning och drivs av två motorer som tillsammans ger 550 hästkrafter. Den accelererar från 0 till 100 km/h på endast 3,6 sekunder. Prislappen i Sverige för Fisker Ocean Extreme börjar på 755 000 kronor. Det bör nämnas att medan Top Gear testade Ocean i Los Angeles, valde de andra recensenterna att köra bilen i dess tillverkningsland, Österrike.
Fisker Ocean test: Top Gear
Top Gear har nyligen gett sina intryck av Fisker Ocean. De noterar att bilen, liksom många nyare elbilar, saknar en traditionell startknapp. Istället startar man genom att vrida på det som ser ut som vindrutetorkarens reglage. Innan man kan köra iväg behöver man dock navigera genom menysystemet på den imponerande 17,1 tum stora pekskärmen för att justera ratten. De påpekar att det krävs lite tid att vänja sig vid bilens kontroller.
Steven Ewing, som testkörde Ocean för Top Gear, beskriver bilen som kvick, särskilt i ”Earth”-läget. Han uppskattade också den regenerativa bromsningen och fann den vara mjuk. Fjädringen kändes välbalanserad för att köra genom Orange County, men han anmärkte att styrningen kändes mycket lätt och saknade respons.
Det är dock viktigt att notera att Ewings testkörning var kort, endast cirka 10 minuter. Baserat på denna snabba upplevelse, beskrev han inte Ocean som särskilt spännande eller dynamisk. Han provade bilen på en runda runt ett företagsområde i Huntington Beach. Fisker ocean pris
Fisker Ocean test: Auto Express
Den framstående brittiska tidningen, Auto Express, har gett sina åsikter om Fisker Ocean. De anser att bilens väghållning är ganska fast, vilket är vanligt för elbilar, men beskriver den inte som obehaglig. Styrningen beskrivs som osäker, saknande tydlig feedback. Fowler, som testade bilen, tyckte även att bromsarna kändes lite slöa, särskilt vid inledande bromstryck. Trots dessa kritikpunkter uppgav Fowler att han överlag är mycket imponerad av Fisker Ocean. Fisker ocean pris
Fisker Ocean test: Motor Trend
Den amerikanska publikationen Motor Trend, med Kristen Lee vid ratten, har en mer positiv inställning till Fisker Ocean jämfört med brittiska recensenter. Lee uppskattar bilens fjädring, noterar att den är bekväm även utan luftfjädring. Trots bilens storlek, beskriver hon körkänslan som smidig och nästan som om man körde en mindre bil. Hon är dessutom nöjd med bilens styrrespons, och beskriver den som behagligt tung, vilket enligt henne höjer körupplevelsen.
Dock finns det kritikpunkter. Lee anmärker på att bilens bakruta är begränsande och att den kan försvåra bakåtsikten. Hon kommenterar även att den stora pekskärmen kan vara svår att navigera när man är på väg, särskilt när det kommer till justeringar av bilens klimatsystem. Fisker Ocean pris