Med tanke på att Niro nyligen förnyades och troligen kommer att förbli till salu i sin nuvarande form till omkring 2028, kommer EV3 att fungera som en indirekt efterföljare till Soul EV, som senast uppdaterades betydligt 2019. Kia EV3 pris i Sverige har ännu inte lanserats.
”Så, likt känslan när du susar förbi bensinmacken i din elbil och tänker på alla pengar du sparar, erbjuder vi prisgaranti!. Utforska Sveriges mest populära laddboxar: Zaptec Go, Defa Power, Wall Connector, Easee, Charge Amps och Wallbox. Nyttja Grön Teknik avdraget så länge det varar!”
Visst, dess klumpiga silhuett, korta överhäng och upprätt glashus – så gott som synliga genom den tunga kamouflagen av denna prototyp – ser ut att positionera den som en logisk ersättare för den excentriska, boxiga crossovern.
Till skillnad från Soul EV kommer EV3 att använda en skräddarsydd elektrisk plattform från Hyundai Motor Group, vilket kommer att möjliggöra bättre räckvidd, laddningstider och funktionalitet. Att den är baserad på en EV-specifik plattform kommer definitivt att medföra märkbara förbättringar i kabinutrymme och paketering jämfört med den elektriska Soul, som är baserad på samma plattform som den bensindrivna versionen som fortfarande säljs på vissa marknader.
Möjligheterna inkluderar införandet av en dold förvaringshylla under plattvikande baksäten och ett bänkliknande framsäte, som i EV5, och det är mycket troligt att främre delen rymmer en liten ’frunk’. EV3 är uppenbarligen mer uttalat inriktad på stadsbruk än den djärva, 4×4-inspirerade EV5 (bilden nedan) och EV9. Dock kommer den – som dikteras av Kias nya designfilosofi Opposites United – att anta en liknande blockig stil, klumpig plastklädning, distinkta LED-ljussignaturer och en djärv ”tigeransikte”-front.
Viktigt är att Kias moderbolag, Hyundai Motor Group, har bekräftat att man från 2025 kommer att börja lansera modeller ovanpå sin nya eM-plattform för personbils-EV – samtidigt som man lanserar en rad ”ändamålsenliga” kommersiella fordon på en separat EV-arkitektur kallad eS. Detaljer förblir oklara om hur exakt eM-plattformen kommer att differentieras från e-GMP-strukturen som används av Hyundai och Kias senaste EVs, men det är mycket troligt att de två kommer att samexistera i flera år, med eM eventuellt lanseras som en ersättning för de anpassade plattformarna för förbränningsbilar som används av den nuvarande Niro EV och Soul EV. Kia ev3 pris
Företaget sa att eM ”utvecklas speciellt för EVs över alla segment och kommer att ge en 50% förbättring i körsträcka på en enda laddning jämfört med nuvarande EVs”, och tillade: ”eM-plattformen utvecklas också för att stödja nivå-tre eller högre autonom körtteknik och över-the-air programvaruuppdateringsfunktioner.” Detta tyder på att alla bilar på denna plattform – sannolikt inklusive EV3 – kan få mer än 640 kilometer officiell räckvidd. Kia EV3 pris